Termékjellemzők vagy termék hasznosság: meg tudod őket egymástól különböztetni?
A termékek jellemzőit gyakran összekeverik a termék hasznával. A első bemutatja azt, hogy milyen tulajdonságokkal bír a termék. Míg a másik ezzel szemben arra fókuszál, hogy hogyan könnyítené meg a vásárló életét. Nos, láthatóan a két fogalom semmiképp sem működik egymás nélkül. A jellemzők kellenek ahhoz, hogy ebből következtetni lehessen a hasznukra és fordítva is […]
A termékek jellemzőit gyakran összekeverik a termék hasznával. A első bemutatja azt, hogy milyen tulajdonságokkal bír a termék. Míg a másik ezzel szemben arra fókuszál, hogy hogyan könnyítené meg a vásárló életét. Nos, láthatóan a két fogalom semmiképp sem működik egymás nélkül. A jellemzők kellenek ahhoz, hogy ebből következtetni lehessen a hasznukra és fordítva is igaz ez. Azonban nem szabad össze keverni ezeket, hiszen túl sok termékjellemzővel az oldalad tartalmai túl szárazak és unalmasak lesznek.
Mik a jellemzők?
A jellemzők azok, amikkel a terméked vagy szolgáltatásod rendelkezik. Egy szoftvernél annak egyedi jellemzőit értjük (pl: időpont foglalási opció). Egy termék esetén azok a fizikai jellemzők, amikkel a termék bír (pl: 100% pamut).
És mi a haszon?
A haszon abból az eredményből ered, amit remélhetőleg a fogyasztó megtapasztal a termék használata során. Egy termék megvásárlásakor a vásárló álltalában egy problémát szeretne megoldani, így a problémára keresi a megoldást. Tehát a teendőnk csupán az, hogy a vásárló fejével gondolkozzunk. Milyen a potenciális vásárlónk? Hány éves? Milyen problémája lehet?
Példaként, céged ha sportkocsikat forgalmaz, akkor a termék haszna lehet például az, hogy gyorsan tudsz vele menni. Nos.. melyik hangzik jobban? Az autó teljesítménye 397 kW és maximális forgatónyomatéka 540 newtonméter vagy „ Tapasztald meg a száguldás élményét ezzel az új sportkocsival” ?? Ennyire egyszerű az, hogy miért nem eredményes a fizikai jellemzőket túlsúlyba helyezni. A vásárlóid nem a termékeket (pl: modernebb sütő), hanem a termékből származó előnyt (pl: Könnyebb ételkészítés) veszik meg.
Miért keverik össze sokan ezt a két fogalmat ?
Sajnos nagyon sokszor előfordul ez a jelenség. Sokan magától értetődőnek veszik, hogy a vásárlók tudni fogják mi a termék haszna, de ez nem mindig van így. Bármennyire is fájó lesz ezt hallani, de a vásárlóidat nem fogja érdekelni, hogy mennyi dolgot fejlesztettél a terméken. Őket az eredmény fogja érdekelni és a haszon, amit kaphatnak a vásárlás által. Tehát ebben az esetben nézőpontot kell váltani és nem termék fejlesztői fejjel gondolkozni. Ez közel sem olyan könnyű, mint amilyennek látszik, de könnyen bele lehet tanulni és egy idő után már nagyon jól fog menni.
Egy termék és egy szolgáltatás példáján keresztül láthatod, hogy a gyakorlatban ezek a fogalmak hogyan nyilvánulnak meg !
Termék: Gyümölcssaláta mix elviteles dobozban | |
Jellemzők: | Haszon: |
5 féle gyümölcsöt tartalmaz | Különféle ízek és textúrák ötvözete |
Kis darabokra vágva | Könnyű, gyors étkezés |
Friss, nem konzerv termék | Egészséges és természetes |
Fedett plasztik pohárban tálalva | Könnyen meg lehet enni bárhol |
Hűtve tárolt | Felfrissítő érzést nyújt |
Szolgáltatás: Kutyasétáltató cég | |
Jellemzők: | Haszon: |
A legtöbb területen elérhető | Közel van a lakhelyhez |
Elviszik a kutyát és vissza is hozzák. | Időtakarékos, teljes körű szolgáltatás |
30-90 perces sétaidő | A kutya edzettségi szintjéhez mért séták |
Maximum 2 kutya sétáltatása / kör | Maximális odafigyelést nyújtanak |
Minden kutyasétáltató szereti az állatokat | Felelősségteljes személyzet, akik mellett biztonságban van a kutya |