Mi az a buyer persona ?
A marketingesek közül bizonyára mindenki ismeri mi az a buyer persona, de vállalkozóként neked is érdemes tisztában lenni a fogalommal, hiszen ez egy nagyon hasznos eszköz. Ha mindig is kíváncsi voltál arra, hogy mi az a buyer persona, akkor jó helyen jársz! A cikk elolvasása után valószínűleg te is alkalmazni fogod majd az elhangzottakat. Először […]
A marketingesek közül bizonyára mindenki ismeri mi az a buyer persona, de vállalkozóként neked is érdemes tisztában lenni a fogalommal, hiszen ez egy nagyon hasznos eszköz.
Ha mindig is kíváncsi voltál arra, hogy mi az a buyer persona, akkor jó helyen jársz! A cikk elolvasása után valószínűleg te is alkalmazni fogod majd az elhangzottakat.
Először is lássuk, mi a buyer persona fogalom meghatározása:
A Buyer vagy más néven Costumer Persona egy rendelkezésre álló információk alapján kitalált karaktere a vásárlói bázisodnak. A buyer persona segít megérteni a vásárlóidat és azt, hogy milyen módon kommunikálj velük.
Forrás: Shopify
Miért fontos egy buyer persona létrehozása?
A buyer persona egy kitalált személy, akit a rendelkezésre álló információink alapján te találsz ki. Miért hasznos ez? Nos, a profil segítségével könnyebben meg tudod szólítani a vevőt, már nem csak általánosságban tudsz beszélni róla vagy hozzá.
Egyszerűen hangzik az elkészítése pedig egyáltalán nem az. Nagyon sok cég nem tud a vásárló szemszögéből látni és kommunikálni. Ez egy nagyon rossz szokás, hiszen a vásárló azt szeretné, ha megszólítanák. A legjobb módja a bizalom építésének, ha egy cég megérti a vásárlóit, a problémáikat az életüket. Magyarán azonosulni tud velük. Mindennek ez a kulcsa!
Hozz létre egy ideális vásárlót, akivel azonosulhat a cég, így sokkal könnyebben tudod a kommunikációt is megtervezni.
Hogyan tudod elkészíteni a céged számára?
Ahhoz, hogy hasznos legyen a buyer personádat létező információk alapján kell megalkotni, nem csupán találgatásokból.
Definiáld azt az embert, aki ténylegesen vásárolni akar tőled és ne olyat találj ki aki szeretnéd, hogy nálad vásároljon. Ez azt jelenti hogy mélyebb kutatásokba kell bonyolódni az információk után. Az alábbi 5 ponton végig haladva kutasd fel az információkat és ezt használd a buyer persona megalkotásához is.
1. Végezz célközönség kutatást.
Keresd meg, hogy ki az, aki már jelenleg is vásárol tőled. Gyűjtsd össze mindazon információkat, amikkel rendelkezel a vásárlóidról. Ilyen fontos információ lehet számodra a kor, nem , lakhely, beszélt nyelv, bevétel, vásárlói magatartás, érdeklődés és tevékenységek és családi állapot is. Ez már egy jó kiinduló alap lehet, hiszen okostelefonokat forgalmazó cégnek a vásárlói valószínűleg fiatal felnőtt korosztályból kerülnek ki, ezért a kommunikációt is inkább ehhez mérten kell megtervezni. Kereshetsz az interneten a célcsoportnak megfelelően fókuszcsoportos információt, kutatásokat és egyéb adatokat melyek szintén segíthetnek neked a buyer persona kialakításában. Nézd meg a versenytársakat is! Milyen célcsoportot érnek el? Kik lépnek a posztokkal interakcióba?
Pro tipp: Használd a Facebook Audience Insight-ot a fentebb említett adatok elérésére.
2. Állapítsd meg a vásárló „fájó pontjait”
Milyen problémákkal és félelmekkel küzd a potenciális vásárlód, amit meg akar oldani? Mi tartja vissza a sikertől? Milyen eszközökre van szüksége ahhoz, hogy elérje a céljait. Egyszerű példával egy idős ember hátfájdalmai miatt nem tud aktív életet élni. Mi segítene neki megoldani a problémát? Egy olyan termék, ami csökkenti a hátfájdalmait. Ezek felkutatása már kicsit alaposabb munkát igényel és akár kérdőíves megkérdezést is alkalmazni kell annak érdekében, hogy megtudjuk mik ezek a félelmek. Emellett a vásárlói visszajelzések is sokat elmondhatnak arról, hogy milyen problémákkal és félelmekkel rendelkezik a vásárló.
3. Mik a vásárló céljai?
Ez a fájó pontok ellentétje. Amíg a fájó pontok problémák, amiket a vásárló meg akar oldani a termékeddel, addig a célok pozitív dolgok, amiket meg szeretnének valósítani. Ezek a célok lehetnek akár személyesek vagy hivatásbeli célok is, függően attól milyen terméket árul a céged. A célok sokkal többek annál, mint hogy próbáljuk megismerni a vásárlót. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a termékhaszonhoz és termékjellemzőkhöz (blog cikk a témában link!) próbálunk egy potenciális vásárlót párosítani az ő igényeihez mérten.
pro tipp: Amennyiben van sales részleg a cégednél akkor érdemes velük együtt dolgozva megállapítani a célokat, hiszen ők tartják a legjobban a kapcsolatot a vásárlókkal. Kérd meg őket, hogy gyűjtsenek a vevőktől kulcsidézeteket, amik szerintük hasznosak lehetnek számodra.
4. Értsd meg, hogy a márkád hogyan tud segíteni
Most, hogy megértetted a vásárlók fájó pontjait és céljait itt az ideje, hogy a cégedre szabottan alkalmazd is őket. Itt olyan termékelőnyöket kell definiálnod, amikkel a vásárló eléri a céljait és megszünteti a fájó pontjait. Vállalkozóként nehéz kiszakadni a termékjellemző gondolkodásból. Azonban a buyer persona megalkotásánál mindenképpen erre lesz szükség. A vásárló nézőpontja szerint kell a termékre tekinteni és csakis ekkor tudod majd meglátni a termékből eredő hasznot.
Ne felejtsd el: A termékjellemző olyan dolgok, amikkel a terméked rendelkezik. A haszon pedig olyan tulajdonsága a terméknek, ami a vevő életét könnyebbé vagy jobbá teszi.
5. Alkosd meg a buyer personádat!
Az összegyűjtött információk alapján alkosd meg azt a potenciális vásárlót, akinek el kell adni a terméket. Kezdj el tipikus karakterjellemzőket keresni (pl : 2 gyerekes anyuka- gondoskodó, gyerekei fontosak számára )
A gyakorlatban ez így néz ki: Tegyük fel, hogy a vásárlói bázisod 30-as nőkből tevődik össze, akik nagyvárosban laknak, szeretnek futni és egészségesen étkeznek. Fogd ezeket a jellemzőket és formáld egy kitalált személyé.
Adj neki nevet, beosztást, családi állapotot, hobbykat és egyéb jellemzőket. Akár képet is kereshetsz hozzá, hogy könnyebben el tudd képzelni a buyer persona kinézetét is. Képzeld el milyen marketing szöveg lenne az, ami vásárlásra készteti a buyer personádat vagy a márkáddal hogyan és hol tudod őt elérni (pl metrón munkába menet/plázában stb.)?