A kosár elhagyása azt jelenti, amikor egy potenciális vásárló megkezdi az online vásárlás folyamatát, de a vásárlás befejezése előtt megszakítja a tevékenységét. (A kosárelhagyási statisztikák teljes listáját itt tekintheti meg).
Ez a probléma minden online kereskedelmet folytató vállalkozást érint. A becslések szerint egy átlagos bolt az eladások több mint 75%-át veszíti el a kosárelhagyás miatt.
Azonban a kosárelhagyás aránya attól is függ, hogy a potenciális vevők milyen eszközről használják weboldalunkat. A Baymand Institute kutatása szerint a mobiltelefonról vásárlók 85,65%-a, a tabletről böngészők 80,74%-a, míg az asztali gépről érkezők 69,75%-a hagyja el a kosarát a pénztár oldalon.
A következőkben bemutatjuk azokat a legfőbb okokat, amiért a potenciális vevők fizetés előtt elhagyják a kosarukat, valamint megoldásokat is kínálunk a komplikációk kezelésére.
Váratlan szállítási költség
A rejtett költségek az elsődleges okai annak, hogy a vásárlók elhagyják a kosarat. A vevők 25%-a kifejezetten a szállítási költségek kelmerülése miatt nem vásárol. Ugyanakkor ügyelni kell más rejtett költségekre is, mint például az adók vagy szükséges kiegészítő tételek.
Ennek a problémának a kiküszöbölésére a legkézenfekvőbb megoldás a szállítási költségek eltörlése. Azonban a termékösszetételtől függően ez nem biztos, hogy megoldható, így egy fontos taktika lehet a szállítási költségek beleépítése a termékek árába. Egy másik lehetséges stratégia, hogy tudatjuk az ügyfelekkel, hogy megkerülhetik a szállítási díjat, ha elérnek egy bizonyos küszöböt. Azonban, ha nem tudjuk csökkenteni a költségeket, akkor fontos, hogy már a termékoldalon tegyük közzé mekkora extra ráfordításra számíthatnak vásárlóink, hiszen ezzel növeljük átláthatóságunkat és sikerre vezethetjük üzletünket.
A CPCstrategy megállapította, hogy az ingyenes szállítás a vásárlók 93%-át arra ösztönzi arra, hogy többet vásároljanak online.
Felhasználói fiók létrehozása
Az ügyfelek szeretik a kényelmet, gyorsan szeretnék elintézni dolgokat és ezért azonnali eredményt várnak el.
A vártnál több idő eltöltése a webshopon elégedetlenséget okoz a vásárlók körében. A kosárelhagyók 22%-a nem fejezi be a vásárlást, amikor meglátják, hogy felhasználói fiókot kell létrehozniuk.
Ennek elkerülése végett ne kényszerítsük az először vásárlókat arra, hogy felhasználói fiókot hozzanak létre. Legfőbb cél, hogy korlátozzuk az ügyfelek erőfeszítését a vásárlási folyamat során.
Fizetés biztonságának megkérdőjelezése
Drámai következményei lehetnek annak, ha a vásárlók megkérdőjelezik a fizetés biztonságát. A gyanú legfőbb okai között szerepelnek a tervezési hibák, elavult elrendezés és a hiányzó képek is.
A webshop iránti bizalom növelésének számos módja van. A vásárlói beszámolók, a termékértékelések, az elérhetőségi adatok mind arról árulkodnak, hogy egy valós személy áll a weboldal mögött, akinek fontos a vásárlók véleménye és nem fog visszaélni a személyes adatokkal.
Expressz szállítás nem elérhető
Igaz, hogy a szállítási költségek a kosár elhagyásának legfőbb oka, ugyanakkor a szállítás sebessége jelentős veszélyt jelent a vásárlókra nézve, hiszen sokan egy meghatározott jeles napra – születésnapra, névnapra, évfordulóra, ünnepre – keresnek terméket. Ha az üzlet nem tudja időben kiszállítani a terméket, akkor a vásárlók kénytelenek elhagyni a kosarukat.
Ebben az esetben a fogyasztók azonban hajlandóak többet költeni, így nélkülözhetetlen, hogy a weboldal felkínálja az expressz szállítás lehetőségét.
A bevásárlókosár elhagyási arányának csökkentése
Kosárelhagyók újracélzása az interneten
Az online vásárlás szépségeként említhető, hogy a legtöbb vásárló egyszerre több csatornát is használ, így könnyen újracélozhatjuk a kosárelhagyókat a közösségi médiában, e-mailekben vagy akár más webhelyeken is.
A statisztikák arról árulkodnak, hogy az újracélzás következtében 6,5%-kal csökken a kosárelhagyás, ugyanakkor csaknem 20%-kal növelheti az online értékesítéseket.
Kosárelhagyási e-mailek küldése
Az újracélzási hirdetésekhez hasonlóan termékinformációs adatokat gyűjtenek, hogy e-mailben egy emlékeztetőt tudjunk küldeni arról, hogy milyen termékek maradtak a kosarába és fejezze be a vásárlási folyamatot.
A kutatások szerint ezekre az e-mailekre minden ötödik kosárelhagyó rákattint, valamint közölük 11% vásárol is valamit a weboldalon.